Marrakech here we are - Reisverslag uit Medina, Saudi Arabië van Corry Sperber - WaarBenJij.nu Marrakech here we are - Reisverslag uit Medina, Saudi Arabië van Corry Sperber - WaarBenJij.nu

Marrakech here we are

Blijf op de hoogte en volg Corry

09 November 2014 | Saudi Arabië, Medina

Onze eerste volle dag in Marrakech is een heel bijzondere. We hebben (of hadden?) grote verwachtingen maar die zijn al een klein beetje bijgesteld. Voor mijn gevoel is Marrakech en mn het Jemaa el Fna plein meer naam dan schoonheid. Dit nadat wij er op onze aankomstdag al snel overheen zijn gelopen. Maar alla, we zouden het zelf ervaren. Na ons ontbijtje vanuit de ligstoel gingen we op pad met gids Abdul. En ja, het regende zachtjes dus niet zo' n heel sterk begin. Maar de gids zou ons op ons verzoek vooral cultureel rondleiden. Via de ontwakende souks richting Musee de Marrakech waar we een stuk geschiedenis te horen te zien krijgen over het koningshuis en Marokko in het algemeen. Erg interessant en mooi om te zien. We maken foto's was ook onze Willem Alexander en Maxima geportretteerd zijn. Hiervandaan naar Mederse Ben Youssef. Een oude koranschool/universiteit met destijds 900 studenten die daar werden ondergebracht in kleine vertrekjes zeg maar gerust hokjes. Al naar gelang ze betere resultaten behaalden was ook hun huisvesting beter. Na deze
rondleidingen wandelen we weer volop door de diverse souks. Inmiddels giet het zo nu en dan, dus van boven zie je alleen paraplu's en beneden moet je oppassen om niet door een waterstroom te lopen. We gaan nog richting moskee Mouassine uit de 12e eeuw en in de verte het beroemde hotel Mammounia. Uiteindelijk komen we weer terug op een kleiner pleintje en lopen we via wat winkels weer naar het Jeema al Fna plein. Daar nemen we afscheid van onze gids en gaan we even op het terras van café de Balcon. Even de dag tot nu toe doornemen en constateren dat het toch vreemd is dat het beroemde plein onder de
Bescherming van Unesco valt. Had voor ons niet gehoeven. Het is een enorm plein waar elke avond in de loop van de middag enorme terrassen worden opgebouwd, elke dag weer, zodat daar 's avonds toeristen op houten banken aan houten tafels vers kunnen eten. En toch hoor je vaak over voedselvergiftiging hier. In de loop van de dag zie je hier dan kunstenaars, slangenbezweerders, mensen met aapjes en kikkers, acrobaten, muzikanten en ander pluimage. Het is allemaal een beetje "muik" ik kan geen beter woord vinden. Wij gaan weer op pad opnieuw de souks in; deze zijn hier ook per soort ingedeeld dus leder, bijouterie , theepotten, lampen en schalen, houtbewerking etc. Etc. Af en toe schijnt de zon en af en toe klettert het eruit . Dan vinden we een leuk lunchadresje le café des epices. Lekker Marokkaans aan een klein tafeltje op krukjes en een muntthee na. Zonnetje erbij, fotootje op Facebook en oh wat zijn we gelukkig en tevree. Nog even een lolletje met een paar
Zwitsers die ook op deze plek zijn neergestreken en we gaan weer verder. We kijken op het plein naar de slangenbezweerders, de vrouwen die hennatekeningen maken, de bedelaars, de koetsjesrijders, de sapjesverkopers, de karren met pinda's en nootjes , al met al te veel om op te noemen. we moeten nog een eindje door de souk en gaan eind van de middag huiswaarts; kopen nog wat lekkers voor bij de borrel. Tsja, die borrel hier. Officieel geen alcohol dus, er wordt bij het eten ook nooit gevraagd of je iets wilt drinken, ja gewoon water ja. En cola of SAP natuurlijk. Een glas vers sinaasappelsap kost hier omgerekend 30 tot 40 cent! Terwijl Marokko toch ook een wijnproduktie heeft. Terug in ons riad zitten we eerst even op ons priveterras de social media bij te werken. Als het te fris wordt gaan we naar de lobby en bestellen gewoon bier en wijn. O zo, buiten regent het en wij zitten hier gezellig en ok. Er worden straks zelfs voor ons, tegen alle huisregels in, eieren gebakken. En morgen gaan we genieten van onze laatste dag, in Marrakech en het wordt zonnig!

• 09 November 2014 - 20:56

Antonius M C Oomen:

Hoi Corry en Johan.
    Leuke en zeer lezenswaardige verslagen! In levendige stijl gecomponeerd; zit gewoon mee te hobbelen in de 4wd. Ben erg benieuwd naar de foto s. Nog twee zeer plezierige dagen toegewenst.
    Antonio en Marianne