Naar Marrakech... - Reisverslag uit Medina, Saudi Arabië van Corry Sperber - WaarBenJij.nu Naar Marrakech... - Reisverslag uit Medina, Saudi Arabië van Corry Sperber - WaarBenJij.nu

Naar Marrakech...

Blijf op de hoogte en volg Corry

07 November 2014 | Saudi Arabië, Medina

Zoals eerder geschreven hebben we deze morgen tijd voor Aït Ben Haddou. De zon staat al vroeg aan de strakblauwe hemel zodat we zelfs voor het ontbijt het riad en de omgeving filmen. Opnieuw een plaatje, kan zo als filmachtergrond dienen. We ontbijten buiten op het terras maar die boodschap is via Facebook al in Nederland doorgedrongen. We voelen ons zeeeer bevoorrecht. Meteen na het ontbijt wandelen we naar de overkant van het water naar de ksar van Ait. Daar wacht opnieuw een beauty van berbermarokkaan. In zijn prachtige blauwe djalabala leidt hij ons rond en vertelt over het leven in de ksar, zijnde een soort commune van 4 kashba's . Hier zijn veel films (Indiana Jones) opgenomen waarin ook hij als figurant heeft meegespeeld. We mogen ook nog even in zijn huis kijken maar voor thee hebben we geen tijd, wij moeten verder. Om precies 11.00 uur rijden we via het AntiAtlasgebergte richting het westen. Alweer zijn we verbaasd over zoveel schoonheid in natuur in dit land. We komen niet uitgediend, de ruige bergen, sneeuwtoppen, dorpjes, gehuchten, mensen en kinderen en dieren langs de weg. We bezoeken nog kasbah el Telouet van Ouazarzate. Oud verblijfplaats van een Pasjah, moet stervensrijk geweest zijn. Dan lunchen we in de buurt samen met onze Sharif die vandaag voor het laatst bij ons is. Kunnen we hem mooi nog wat intieme vragen stellen over de islam. Weer verder onderweg en weer vele mooie plaatjes rijker vraagt hij, overigens voor het eerst, of hij even mag stoppen voor zijn prayers. Later adviseert hij ons bij het kopen van souvenirs. Het is al donker als we in Marakkech aankomen. Zo op het eerste gezicht een hectische stad. Even langs de ATM voor dirhams en vervolgens door het drukke verkeer de Medina in. Hij regelt een sjouwer met een duwkar, bagage erin , afscheid nemen, en we hobbelen alweer achter de kar aan nieuwe bestemming . Even Kris kras door de smaller steegjes en langs enkele winkeltjes en bedelaars, we worden echte medinagangers, en we staan voor de prachtige voordeur van ons nieuwe onderkomen Les Jardins de Mouassine. Weer compleet anders dan waarmee eerder overnachtten maar niet minder mooi. We hebben 2 kleine slaapvertrekken die beiden uitkomen op een binnenplaatsje onder de blote hemel. Effe wat sjouwen met een paar stoelen en het is ONS terrasje. Op naar het Jernaa el Fna plein. Een must in Marakkech! Een klein hapje uit de hand is vanavond genoeg, morgen meer.

• 09 November 2014 - 14:01

Resi:

Jullie stellen het daar wel!!!!

Gr. Resi