Fes. dagje in de Medina - Reisverslag uit Fès al Bali, Marokko van Corry Sperber - WaarBenJij.nu Fes. dagje in de Medina - Reisverslag uit Fès al Bali, Marokko van Corry Sperber - WaarBenJij.nu

Fes. dagje in de Medina

Blijf op de hoogte en volg Corry

02 November 2014 | Marokko, Fès al Bali

Om half tien haalt Kamal ons op; een beauty van een Marokkaan maar wel met een jalala aan. Meteen is al duidelijk dat iedereen mag geloven wat hij wil maar de moslims hebben het toch wel het beste voor. Voor de rest is het een ontzettend aangename man om meer door de medina te lopen. Hij kent iedereen. De medina bestaat uit 9400 straatjes/steegje allemaal smal of nog smaller waar je zonder gids absoluut verdwaald. Over het algemeen slecht geplaveid, af en toe een paarden of ezeldrol, want die beesten worden daar ook nog gebruikt, en verder vooral na de middag heeeel veel Marokkaanse mannen, vrouwen en kinderen EN oude van dagen. Natuurlijk allemaal winkeltjes of wat daar voor door moet gaan; vaak is het niet meer dan uitgebouwde voorraadkast, helemaal volgestouwd met ergens daartussen een mannetje of vrouwtje spelend met mobieltje. Ze verkopen er de gebruikelijke stuff voor dit soort plekken. Er is een souk voor schoenen, voor poterie,) voor goud en zilver, voor goedkope kleding, voor bruidskleding verzin het maar en er is een souk voor. Verder natuurlijk heel veel eten en drinken, snoep, parfum, kippen en duiven je zegt het maar.
De medina van Fes is de grootste op de wereld, ca 200.000 inwoners. De muren van de riads zijn hoog zonder ramen in de buitenmuren. Dat is het tegenovergestelde van de kapitalistische wereld. Hier laat je niet zien wat je allemaal hebt, dat blijft binnen de eigen muren. Als je rijk bent nodig je de mensen maar bij je thuis uit om dat te laten zien. Kamal
Vertelt ons heel veel over het dagelijks leven hier, is niet gecharmeerd van de politiek maar weet eigenlijk alles over de islam etc. Hij neemt ons mee naar een leerlooierij waar je een takje munt meekrijgt om te snuiven als de stank te erg wordt. Je hebt het allemaal al eens op TV gezien maar met je neus erbovenop. Poe, poe en dan te bedenken dat die mensen minimaal 6 uur per dag zes dagen in de week in dat smerige werk bezig zijn. Wij hoeven alleen maar foto's te maken. We bezoeken nog meer handarbeiders, de schoenmaker, de verver, de bronsbewerker, de tinbewerker, de houtbewerker, de kleermaker, de slotenmaker en ga zo maar door. Tijdens onze lunch is het tijd voor onze gids voor zijn prayers! Wij eten met nog een hele boel andere toeristen in een Marokkaans restaurant. Als Kamal ons weer ophaalt heeft hij nog voldoende in petto zoals bv de bruidsspullenverhuur souk en we gaan nog bij een kruidendokter langs. Hier kopen we de in Nederland bestelde arganolie. Tegen vijven worden we bij ons riad afgeleverd. Moe maar voldaan nemen we afscheid. In de avond gaan we eten bij Clock, een literair eetcafe waar we te voet naar toe kunnen. Gewoon in het donker door de donkere medina is ook weer apart. Dag drie wordt afgesloten.