Marokko we zijn er - Reisverslag uit Fès al Bali, Marokko van Corry Sperber - WaarBenJij.nu Marokko we zijn er - Reisverslag uit Fès al Bali, Marokko van Corry Sperber - WaarBenJij.nu

Marokko we zijn er

Blijf op de hoogte en volg Corry

01 November 2014 | Marokko, Fès al Bali

Na een vliegende start zijn we alweer twee dagen druk, druk, druk in Marokko. Na aankomst op Mohamed V AirPort in Casablanca per taxi over een fantastisch 3baans wegennet naar Rabat, onze eerste One night stand Riad Oudaya. Onderweg kunnen we onze Franse taal nog even bijschaven maar de tol is hier ook Peage, de tolhuisjes uit Frankrijk geïmporteerd en Mr. Bricolage is aanwezig. De benzine kost maar 1,30 per liter en gas 0,90. Het Marokkaanse wagenpark ziet er goed uit wat vaak ook iets zegt over de welvaart in een land. Onze eerste slaapplaats is geweldig, een luxe echt Marokkaans riad midden in de Medina. Snel de bagage gedropt en op pad. Als eerste een " klein pannenkoekje" van de straat gegeten. Vervolgens de souks in om te "winkelen" zeg maar gerust kijken,kijken,niet kopen. Het kost allemaal geen dr.. maar daar is het ook naar. Maar ze hebben wel ALLES. Van hoeden en petten tot pannen en kippen en geitenkoppen om erin te gooien. En natuurlijk de tajines, theepotten, t-shirts en heeeeel veel blingbling. Nog een terrasje gepikt om muntthee te drinken en de jalalas , zeg maar gerust soepjurken, te bekijken . Ook nog even treintickets gekocht voor de reis van morgen naar Fes. Ons avonddiner hebben we in ons riad gebruikt; echt Marokkaans natuurlijk rechtstreeks uit de tajine. De volgende dag, zaterdag, om half acht alweer ontbijt want voor de middag moet Rabat verder cultureel afgewerkt worden. Dus koffers al gepakt achtergelaten, sleutel van de voordeur meegekregen en hup op pad. Als eerste een bezoek aan begraafplaats laalou, geen toerist te zien nog, lekker rustig maar dat kan ook aan de "bewoners" liggen. Vervolgens wandelen langs het strand aan de Atlantische oceaan waar ook getrimd en gesport wordt, let wel, in de jalalas en met hoofddoek. Daarna belanden we in kasbah des Oudaya met zijn tuinen. Via wijk Rabat hassan, de vissers en de haven naar het mausoleum van Mohammed V die daar ligt met zijn zoons Hassan II en diens broer Moulay Abdullah. Alles
Goed bewaakt door de guards en tegenover de Hassan Toren. Al met al behoorlijk indrukwekkend het mocht wat kosten. Daarna terug richting de souks waar het nu echt krioelt van de Marokkanen en wij zo ongeveer de enige buitenlanders zijn. Na toch nog even zoeken naar onze "thuis" hier halen we om 12.30uur de bagage op en rollen we deze, opnieuw dwars door de drukke souks naar het treinstation Rabat ville. Hier eten we nog een lekker Europese lunch en stappen om 14.00 in de bomvolle trein naar Fes. En als alles mee zit worden we daar weer opgewacht en kan ons Fes avontuur beginnen . Een koningsstad hebben we gehad.

• 02 November 2014 - 13:34

Wilma:

Leuk, door jou verslag reizen we een klein beetje mee. Ben benieuwd wat "we" allemaal nog meer gaan doen.
    Veel plezier en groetjes ook aan de rest van je reisgezelschap.
    Wil en Wilma